Sund og gravid

Hvis du følger nogle enkle retningslinjer nedenfor, bør du give dig selv den bedste chance for at have en problemfri graviditet og en sund baby.
Og mens du venter kan du evt. bruge nogle af de mange apps der findes til din smartphone
f.eks  Graviditetskalenderen af Camilla Gry Temmesen. I denne gratis app kan man få relevante oplysninger om hver eneste uge i graviditeten.

Gravid og sund

Gravid og sund

Programmet tilbyder muligheden for at tage et billede af sig selv hver uge, og dermed kan man i en personlig billedserie holde øje med mavens udvikling.

Derudover kan man ved hjælp af personlige grafer holde øje med ens vægtstigning og det konstant voksende antal centimeter om maven.
En række flotte billeder er med til at gøre applikationen spændende, og især funktionen med de personlige mavebilleder er god – det er eksempelvis sjovt at se, hvor stor maven er blevet fra uge 11 til uge 33.
Eller
Gravid – mens du venter
Med denne applikation, der kan hentes ned på telefonen for 25 kroner, kan man hver uge følge med i ens egen og ikke mindst barnets udvikling.
I denne lærerige app finder man flere øvelsesvideoer om blandt andet knibeøvelser og fødestillinger.
Med dette program samles mange oplysninger på ét sted, men alligevel fremstår det hele overskueligt.

Men der findes rigtig mange apps og hjemmesider med gode råd til at komme sundt og godt igennem din graviditet

Ti Gode råd til den gravide

1. Gravid

Så snart du ved du er gravid skal du kontakte din læge eller jordemoder, så du kan få lavet en “vandrejournal” der følger dig gennem din graviditet.

2. Skær ned på  alkohol

Alkohol du drikker påvirker hurtigt din baby via dine blodbaner
Ingen ved med sikkerhed, hvor meget alkohol det er sikkert at drikke, mens du er gravid. Derfor er mange eksperter råder dig til at undgå alkohol fuldstændigt hele graviditeten, eller i det mindste de første tre måneder.
Hvis du beslutter at drikke, bør du gøre det med absolut måde – og aldrig blive beruset.

3. Spis sundt

Spise en sund og afbalanceret kost når du kan.
Prøv at spise mindst fem små eller store portioner af frugt og grøntsager dagligt.
Masser af kulhydrater, såsom brød, pasta og ris, som grundlag for dine måltider.sund-mad-gravid

Vælg fuldkorns kulhydrater i stedet for hvidt brød, så du får masser af fiber.
Daglige portioner af protein, såsom fisk, magert kød, æg, nødder eller bælgfrugter, og nogle mælk og mejeriprodukter.
To portioner fisk om ugen. Fisk er fulde af protein, D-vitamin, mineraler og omega-3 fedtsyrer.
Omega-3 fedtsyrer er vigtige for udviklingen af ​​dit barns nervesystem.

Fisk er sunde, men på grund af forurening indeholder nogle fisk for meget kviksølv, hvilket kan være farligt for barnet. Pas især på rovfisk som aborre, bonit, gedde, haj, havtaske, havkat, helleflynder, oliefisk(escolar), rokke, rødfisk, sandart, sildehaj, smørmakrel, sværdfisk og store tun. Spis højst 100 gram rovfisk om ugen.

Du behøver ikke at spise for to, når du er gravid. Du behøver ikke ekstra kalorier i de første 6 måneder af graviditeten. I de sidste tre måneder, du har brug for ca 200 ekstra kalorier om dagen. Du kan holde op dit energi niveauer med sunde snacks.

Tjek denne hjemmeside :
sundhedsstyrelsen.dk/da/sundhed/graviditet/anbefalinger-til-gravide

4. Tag et supplement

Graviditet vitamintilskud er ikke en erstatning for en god varieret kost. Men de kan hjælpe, hvis du er bekymret for, at du ikke spiser nok, eller du er for syg/ kvalme til at spise meget.

Sørg for, at dit supplement indeholder 400 mikrogram (mcg) af folinsyre. Du har brug for dette når du forsøger at blive gravid og i de 3 første måneder af graviditeten.

Folinsyre nedsætter risikoen for dit barn at udvikler en neuralrørsdefekt såsom rygmarvsbrok.
Kontroller også, at dit supplement indeholder 10mcg af vitamin D. D-vitamin er vigtigt for dit barns fremtidige knogle sundhed.

Tal med din læge eller en farmaceut, før du tager en prænatale supplement. Hvis du ikke tager en multivitamin til gravide kvinder, kan du købe folinsyre og D-vitamintilskud separat.
Hvis du ikke spiser fisk, kan fiskeolie kosttilskud være nyttig. Vælg det alternativ, der bliver anbefalet til gravide.

5. Bevæg dig

Er du vant til at dyrke motion, kan du glæde dig over, at du kan fortsætte med det, selv om du er blevet gravid. Hvis du ikke er motion-gravidvant til at dyrke motion, kan du sagtens begynde at dyrke motion, selv om du er blevet gravid. Du skal bare vælge noget
“moderat” som gang, svømning, cykling eller lignende og ikke starte op med hård løbetræning og selvfølgelig ikke dykning, alpin skisport, ridning, vandski og hård kontaktsport – aktiviteter der rummer risiko for trykændringer, iltmangel, slag og fald.

Det anbefales at være fysisk aktiv i 30 minutter om dagen.
Motion under svangerskabet giver dig mere fysisk og psykiskoverskud, du forbedrer musklernes styrke, udholdenhed og spænding, og det giver dig en bedre søvn. Risikoen for svangerskabsforgiftning, graviditetssukkersyge, bækkenbundsbesvær og komplikationer er væsentlig formindsket, hvis du dyrker regelmæssig motion.

6. Din arbejdsplads!

Vær opmærksom på dit arbejdsmiljø
Hvis du er gravid, bør du vurdere dit arbejdsmiljø ud fra disse to overvejelser:
• Har forhold i arbejdsmiljøet betydning for graviditetens forløb og barnets udvikling?
• Vil der ved graviditetskomplikationer være mulighed for ændrede arbejdsforhold for kvinden til forebyggelse og afhjælpning af problemer i graviditet

Vær åben om din graviditet – spørg evt din chef/ tillidsmand eller HR afdl, om der er forhold du skal undgå og som kan ændres  f.eks undgå nattevagter, håndtering af kemiske stoffer og tunge løft.

7. Undgå rygning, stoffer og en del medicin

De fleste ved det jo godt – rygning er usundt. Men det er direkte skadeligt for dit foster. Tobaksrøg indeholder flere tusinde forskellige og skadelige kemiske stoffer. Alle disse stoffer passerer let fra moderkagen over til barnet.

gravid-leger-lægeStofferne i tobaksrøgen hæmmer blodgennemstrømningen igennem moderkagen, og barnet får mindre ilt og næringsstoffer fra moderen. Man kan simpelthen måle fosterets hjerterytme og både se og høre, hvordan det bare banker derud af.

Rygning giver desuden øget risiko for abort, for tidlig fødsel, moderkageløsning, lav fødselsvægt, fosterdød og vuggedød. Det tyder også på, at rygning giver en øget risiko for medfødte misdannelser, spædbarnskolik, fedme i barnealderen og nedsat intellektuel formåen ved skolestart. Blot det at ryge en lille smule giver ovenstående risici. Derfor kan det at skære ned på forbruget af tobak slet ikke måle sig med effekten af et totalt rygestop. Der findes rigtig meget hjælp til rygestop for gravide – spørg din læge eller jordemoder.

Narkotiske stoffer har forskellige virkningsmekanismer, men fælles for dem alle er, at de kan give barnet meget ubehagelige abstinenser efter fødslen. Derudover kan de medføre problemer i graviditeten som f.eks spontan abort, for tidlig fødsel, løsning af moderkagen og øget blødningstendens. Konsekvenserne for barnet kan være død, lav fødselsvægt, misdannelser, dårlig intellektuel udvikling og hjerneskade.

Hvis du tager medicin er det meget vigtigt at du fortæller lægen/jordemoderen det. Det skal hver gang nøje overvejes om du skal fortsætte med den medicin du tager, eller om du skal stoppe mens du er gravid – eller om det i en periode skal ændres til en anden slags. Nogle få præparater er direkte farlige for barnet – andre mangler man erfaring til gravide med. MEN det vigtigste er at du tager din læge med på råd.

8. Vær god ved dig selv

Sørg for at være rigtig god ved dig selv. Lige om lidt, bliver du selv og dine behov sat på en rigtig lang “stand by” – det vil være dit barns behov ( og det bliver ved i rigtig mange år ) du vil prioriterer. Så udnyt tiden til at få gjort nogle af de ting DU bare ønsker, har lyst til og behov for.gravid-kvinde-baby

Brug noget kvalitetstid med din kæreste/ partner. Hvad der er det rigtige for dig, ved kun du. Men det er helt ok at være lidt egoistisk. En glad og sund mor – er den bedste forudsætning for et glad og tilfreds foster.

9 Middagslur så ofte som muligt

Du har brug for ekstra energi og styrke til dig og dit barn. Så tag nu den morfar på sofaen! Sidegevinsten ved at få stængerne op er, at det kan være med til at forebygge (alt for) hævede fødder og ben sidst på dagen.

10.Fødselsforberedelse

Et fødselsforberedelseskursus kan være en rigtig dejlig og lærerig måde at forberede sig på. Der findes et væld af forskellige typer, men fælles for dem alle er, at du lærer vejrtæknings – og afspændingsøvelser, træner fysisk og taler om den forestående fødsel.

Her møder du også andre der er lige så optaget af graviditet og du kan måske allerede her møde nogle, som du svinger med og som du kan lave en “før mødregruppe med”

Barnevogn eks

Barnevogn eks

Barnevogn eks

Barnevogn eks

Besøg webshop

Gå tilbage

Få vores nyhedsbrev

Du kan afmelde i alle vores e-mails, hvis du ikke ønsker at modtage flere e-mails
Dit navn
Din email